Aldo Paparella NIX

Artworks

About the Artist

www.aldopaparella.com.ar |  Argentina

FUTURAMIC , series

The pictures were taken in Buenos Aires, Montevideo y La Habana, over the course of many years (1993-2007). Most of the cars photographed belong to the fifties and sixties. The photographs of A.P. take cars as post affirmations about future, unattained possibilities. The lens moves over the bodywork of cars as though they were human bodies.

 

HUMAN,  series

“Human” is a series of 250 photographs that Aldo Paparella captured and retouched with his mobile phone, without any other technologies’ intervention, for directly printing later.

The photographs turn away from the traditional concept of portraits, since the subjects weren’t aware of the camera’s presence. They are anonymous people, most of them from the artist’s subway rides.

In this way, he approaches a more journalistic idea of records, and, through the choice of device, thinks about the immediacy and spontaneity of this time.

The image suppresses, through lack of focus, the face’s details, leaving only their essential traits uncovered. This generates a speech about body-language and a reflection, in its widest sense, about human condition.

The photographs’ numeration is related to their inventory quality, generally used by science in their qualifying goal, element that accentuates the distance towards the photographed object.

 

Exhibitions
2017 – Tigre Art Museum, Tigre, Buenos Aires Province, Argentina. 2014 – Esperatrix. International Light Festival, Buenos Aires. Argentina. 2013- Dípticos fantasmales. Arte x Arte Gallery, Buenos Aires. Argentina. 2012- Futuramic. Lima Biennale of Photography, Perú.
2005 – Art and New Technologies. MAMBA Telefónica Foundation Prize. Espacio Plasma, Telefónica Foundation, Buenos Aires, Argentina.  2002- Banco Ciudad Foundation Prize for Visual Arts, National Museum of Fine Arts, Buenos Aires, Argentina. 2002 – MAMBA Art and New Technologies Prize. Digital Art. Museum of Modern Art, Buenos Aires, Argentina. 2002- 2nd International Art Biennial. National Museum of Fine Arts, Buenos Aires, Argentina. 2002 –International Light Festival, Rosa Galisteo de Rodríguez Museum of Fine Arts, Santa Fe, Argentina.  2002 – International Light Festival. Recoleta Cultural Centre, Buenos Aires, Argentina. 2002 – Fotoespacio del Retiro, Buenos Aires, Argentina. 2001 – Banco Ciudad Prize to Visual Arts. National Museum of Fine Arts, Buenos Aires, Argentina. 2001 – V Fundación Klemm Prize to Visual Arts. Federico Jorge Klemm Foundation, Buenos Aires, Argentina. 2001 – Recent Argentinian Photography. Ocho autores. Photo-Gallery of the San Martín General Theatre, Buenos Aires, Argentina. 1995 – Multimedia International Exhibition. Recoleta Cultural Centre, Buenos Aires, Argentina.


Serie Humano

Humano es una serie de 250 fotografías tomadas con el celular que han sido modificadas utilizando los programas de retoque que el mismo teléfono posee.

En cuanto a la captura, no es una aproximación al retrato en sentido tradicional ya que todas las fotos de la serie fueron tomadas sin que los sujetos fueran advertidos sobre la presencia de la cámara.

Esta circunstancia modifica sustancialmente la situación aproximando el abordaje a la fotografía de prensa. En general el tratamiento en este sentido se ve influido por el acercamiento a la figura humana que utilizan los medios masivos de comunicación con su inmediatez y espontaneidad.

Por otro lado, la imagen no posee una calidad documental, sino todo lo contrario, suprimiendo mediante el fuera de foco los detalles de los rostros lo que deja al descubierto sus rasgos esenciales antropológicos, sociológicos, etarios, culturales, etc, en un claro discurso sobre lo gestual que en su deriva lleva inevitablemente hacia lo vital y en definitiva hacia la condición humana.

A su vez, esta “simplificación”, este aplanamiento de la imagen esta también influida por otros medios gráficos y cinematográficos como el cómic, él manga japonés y los dibujos animados.

La numeración de la fotografías de la serie remite a su calidad de inventario, utilizado generalmente por la ciencia en su afán clasificatorio, lo que acentúa el distanciamiento hacia el objeto, hacia lo fotografiado.